عصرعلوم

عصرعلوم
 
عمومی - دینی -آموزشی
Design by : NazTarin

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 20
بازدید کل : 18635
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


پرینت
استخاره آنلاین با قرآن کریم



16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 20
بازدید کل : 18635
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


در اين وبلاگ
در كل اينترنت

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ماه 1390   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش من به همه مسئولين و دست اندركاران سفارش مي كنم كه به هر شكل ممكن وسايل ارتقاي اخلاقي و اعتقادي و علمي و هنري جوانان را فراهم سازيد و آنان را تا مرز رسيدن به بهترين ارزشها و نوآوريها همراهي كنيد و روح استقلال و خود كفايي را در آنان زنده نگهداريد. صيحفه امام. ج 21 ص 96 3 سند تحول بنیادی ن آموزش و پرورش • ما در آموزش و پرورش احتياج به تحول داريم. • آموزش و پرورش كنوني کشور ما، ساخته و پرداخته فکرما وبرنامه هاي ما وفلسفه ما نيست، بناي کار بر آن فلسفه اي نبود که ما امروز دنبال آن هستيم. • تحول يك كلمه است. لكن در پشت اين وجود لفظي، در پشت اين كلمه، يك دنيا كار نهفته است . • بهترین و برجسته ترین فکر ها باید بنشینند برای آموزش و پرورش طراحی کنند باید فلسفه آموزش و پرورش اسلامی واضح باشد و بر اساس این فلسفه افق آینده آموزش و پرورش کشور روشن باشد معلوم باشد ما دنبال چه هستیم و کجا می خواهیم برویم و بر اساس آن خط کشی بشود، برنامه ریزی بشود و راهها مشخص بشود. ما به این احتیاج داریم ،آموزش و پرورش باید از روز مرگی بیرون بیاید. این اساس حرف است.             4 سند تحول بنیادی ن آموزش و پرورش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش     مصوبه «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش » كه در جلسات 681 ، 682 ، 683 ، 684 ، 685 ، 686 ، 687 ، 688 ، 690 ، 691 ، 692 ، 694 ، 695 ، 696 و 697 مورخ 12 / 11 / 89 ، 89/11/26 ، 89/12/3 ، 89/12/10 ، 89/12/17 ، 90/1/23 ، 90/2/6 ، 90/2/20 ، 90/3/31 ، 90/4/14 ، 90/4/21 ، 90/5/4 ، 90/6/15 ، 90/6/22 و 5/ 7/ 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب نهایي رسيده است، به شرح ذيل براي اجراء ابلاغ مي شود: 5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقدمه تحقق ارز شهاو آرما نهاي متعالي انقلاب اسلامي مستلزم تلاش هم هجانبه در تمام ابعاد فرهنگي، علمي، اجتماعي و اقتصادي است. احراز عرصه تعليم و تربيتا ز مه مترين زيرساخ تهاي تعالي پيشرفت همه جانبه كشور و ابزار جدي براي ارتقاء سرمايه انساني شايسته كشور در عرص ههاي مختلف است. به اين ترتيب تحقق آرما نهاي متعالي انقلاب اسلامي ايران مانند احياي تمدن عظيم اسلامي، حضور سازنده، فعال و پيشرو در ميان مل تها و كسب آمادگي براي برقراري عدالت و معنويت در جهان در گرو تربيت انسا نهاي عالم،متقي وآزاده و اخلاقي است. تعليم و تربيتي كه تحقق بخش حيات طيبه، جامعه عدل جهاني و تمدن اسلامي ايراني باشد در پرتو چنين سرمايه انساني متعالي است كه جامعه بشري آمادگي تحقق حكومت جهانيا نسان كامل را يافته و در سايه چنين حكومتي ظرفيت وا ستعدادهاي بشر به شكوفايي و كمال خواهد رسيد. تحقق اين هدف نيازمند ترسيم نقشه راهي است كه در آن نحوه طي مسير، منابع و امكانات لازم، تقسيم كار در سطح ملي و الزامات در اين مسير به صورت شفاف و دقيق مشخص شده باشد. در تهيه سند ملي تحول بنيادين آموزش و پرورش كوشش شده است تا با الهام گيري از اسناد بالادستي و بهر هگيري از ارز شهاي بنيادين آنها و توجه به اهداف راهبردي نظام جمهوري اسلامي ايران، چش مانداز و اهداف تعليم و تربيت در افق 1404 هجري شمسي تبيين شود. تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش مبتني بر آرما نهاي بلند نظام اسلامي بايد معطوف به چش ماندازي باشد كه در افق روشن 1404 ، ترسي مگر ايراني توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويتي اسلامي انقلابي، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملي سازنده و مؤثر در عرصه روابط بي نالمللي است. هر چند در سه دهه گذشته تلاشهاي وافر و قابل تقديري از سوي مسئولان و دس تاندركاران نظام تعليم و تربيت براي بهبود و اصلاح نظام آموزشي كشور به عمل آمد كه خوشبختانه نتايج مثبت و مفيدي نيز بر جاي گذاشته است؛ ليكن هنوز آموزش و پرورش با چال شهاي جدي روبرو است و برونداد آن در طراز جمهوري اسلامي ايران و پاسخگوي تحولات محيطي و نيازهاي جامعه نم يباشد.ا ز اين رو تأكيدات حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مبني بر ضرورت تحول بنيادي در آموزش و پرورش با تكيه بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي – ايراني و تدوين الگويي اسلامي – ايراني براي تحول و پرهيزا ز الگوهاي وارداتي، كهنه و تقليدي محض، چراغ راه برون رفتا ز چال شهاي نظام آموزشي كشور م يباشد. خوشبختانهب ا درك ضرورت وا هميتا ينا مر و در پاسخب هن داي هوشمندانه رهبري معظما نقلابا سلامي)م دظل هالعالي(، طرح تدوين سندتحول بنيادين آموزش و پرورش به مثابه سند تحول راهبردي نظام آموزش و پرورش در افق چش مانداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت و سرانجام پس از شك لگيري حلق ههاي كارشناسي – پژوهشي با مشاركت صاح بنظران حوزوي و دانشگاهي و مديران و كارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سايردستگا ههاي ذيربط، ضمن پايبندي به ديدگا ههاي حضرت امام خميني)ره( و نظرات مقام معظم رهبري درباره تحول بنيادين نظام آموزشي و همسو با اسناد فرادستي،ا ز جمله سند چش مانداز بيست ساله كشور، سند مذكور تدوين و به تصويب اين شورا رسيد.  دکتر حمیدرضا حاجی بابایی                                                                            دکتر محمدرضا مخبردزفولی وزیر آموزش و پرورش                                                                               دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی                                                                                                          6 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع: سند راهبردي تحول نظام تعلیم وتربيت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران مباني نظري سند ملي آموزش و پرورش شامل فلسفه تعلیم وتربيت درجمهوري اسلامي ايران، فلسفه تعلیم و تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامي ايران و رهنامه نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامي ايران در جلسه 826 شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 89/5/2 تاييد کلي شد و مبناي تمامي سياست گذاري ها، برنامه ريز يها و توليد اسناد تحولي در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران است. 7 فصل اول بيانيه ارزش ها گزاره هاي ارزشي مندرج در بيانيه ي ارزش ها، بايد ها و نبايد هايي اساسي است که لازم است تمام اجزا و مؤلفه هاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي 1 هماهنگ با آ نها بوده و همه ي سياس تگذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پاي بند به آن ها باشند اين ارزش ها بر اساس آموز ههاي قرآن کریم و سنت پيامبر اکرم )ص( وحضرات اهل بيت ) عليهم السلام(، قانون اساسي جمهوري اسلام يايران، رهنمود هاي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني )ره( و مقام معظم رهبري و سند چشم انداز بيست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سياست هاي كلي تحول نظام آموزشي تهيه و تدوين شده است و با مباني نظري تحول بنیادین آموزش و پرورش )شامل فلسفه ي تعلیم و تربيت، فلسفه ي تعلیم و تربيت رسمي عمومي و رهنامه ي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامي ايران( سازگار و مستند به مضامين مندرج در آن ها مي باشد گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی عبارتند از : -1 آموزه های قرآن کریم، نقش معنوي، اسوه اي، هدايتي و تربيتي پيامبر اكرم )ص( و حضرت فاطمه زهرا )سلام الله علیها( و ائمه معصومين )علیهم السلام( به ويژه امام زمان )عج( و ولايت مداري در تمام ساحت ها براي تحقق جامعه عدل جهاني )جامعه مهدوي( تبصره: اقليت هاي مذهبي مصرح در قانون اساسي بر اساس قوانين موضوعه اقدام خواهند كرد -2 آموزه های بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای آن درعصر غیبت است، به عنوان مهمترین رسالت منتظران در عصر غیبت -3 ميراث نظري و عملي حضرت امام خميني )ره(، تعميق علاقه و پيوند با انقلاب اسلامي، قانون اساسي و ولايت فقيه 8   « -1 نهادي است اجتماعی و فرهنگی و سازمان يافته که، به عنوان مهم ترين عامل انتقال،بسط واعتلاء فرهنگ در جامعه اسلامي ايران ، مسئوليت آماده سازي                                         دانش آموزان جهت تحقق مرتبه ای از حيات طيبه در همه ابعاد را برعهده دارد که تحصیل آن مرتبه برای عموم افراد جامعه لازم یا شایسته باشد . دستیابی به این مرتبه از آمادگی جهت تكوين وتعالي پيوسته هويت دانش آموزان )با تاكيد بر وجوه مشترك انساني، اسلامي وايراني( ضمن ملاحظه ویژگی های فردی و غیر مشترک ونیز در راستای شکل گیری واعتلای مداوم جامعه اسلامي مستلزم آن است که تربیت یافتگان این نظام شایستگی های لازم جهت درک واصلاح مداوم موقعیت خود ودیگران را براساس نظام معیار اسلامی کسب نمایند. » نیادین آموزش و پرورش -4 فرآیند تعلیم و تربيت 2 در تمام ساحت ها 3 شامل تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي، تعلیم و تربيت اجتماعي و سياسي، تعلیم و تربيت زيستي و بدني، تعلیم و تربيت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربيت اقتصادي و حرفه اي، تعلیم و تربيت علمي و فناورانه منطبق بر نظام معيار اسلامي 4 )مباني و ارز شهاي برگرفته از قرآن کریم، سنت حضرات معصومين )علیهم السلام( و عقل( كه تعلیم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي در آن محوريت دارد -5 زمینه سازي کسب شايستگ يهاي پايه 5 - با تأكيد بر خصوصيات مشترك اسلام ي– ايراني و انقلابي، در راستاي تكوين و تعالي پيوسته هويت 6 دانش آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی. -6 هویت شناخت مدار و واقع نمایی و معنای گسترده، جامع و منسجم معرفت )وحیانی، عقلانی ، نقلی و تجربی( -7 نقش معلم )مربي( 7 به عنوان هدایت کننده و اسوه ای امين و بصير در فرآیند تعلیم و تربيت و موثرترين عنصر در تحقق ماموري تهاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي -8 بصیرت و تعالي در زمين ههاي گوناگون عبادي – اخلاقي، اعتقادي، سياسي اجتماعي فرهنگي -9 كرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی از جمله: ایمان ،تقوا،تولی و تبری، عمل صالح، خودباوري، روحيه مجاهدت، ظلم ستیزی، علم، حكمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثاروفداکاری -10 سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده -11 تكوين و تعالي جنب ههاي انساني هويت دانش آموزان براي تقويت روابط حق محور، عدالت گستر و مهرورزانه با همه انسان ها در سراسر جهان -12 منزلت علم نافع، هدایت گر و توانمندساز و مقام و جايگاه عالم و معلم -13 پرورش ،ارتقاء و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت در همه ساح تهای تعلیم وتربیت -14 ارتقاءجايگاه و نقش تربيتي خانواده و مشاركت اثربخش آن با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي -15 نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي ورسانه ها   -2 تعلیم و تربيت عبارت است از: «فرايندي تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی، کیپارچه ومبتنی بر نظام معیار اسلامی که به منظور هدايت افراد جامعه به سوی آمادگی برای تحقق آگاهانه واختیاری مراتب حيات طيبه در همة ابعاد، زمينه های مناسب تكوين و تعالي پيوستة هويت ایشان را در راستای شکل گیری وپیشرفت جامعه اسلامی فراهم می آورد. » -3 ساحت هاي تعلیم و تربیت، همان ساحت هاي مندرج در فلسفه تعلیم و تربيت در جمهوري اسلامي ايران مي باشد. -4 نظام معیار اسلامی: مبانی و ارزش های مبتنی بردین اسلام ناب محمدی یا سازگار با آن، مشتمل برسلسله مراتبی از ارزشهاست که ناظر به همه ی ابعاد زندگی انسان است، زیرا دین اسلام به همه ی عرصه های امور اجتماعی و فردی، دنیوی و اخروی، مادی و معنوی زندگی بشر پرداخته است ) نفی سکولاریسم ( هر چند نسبت به پاره ای از این عرصه ها، به عرضه کلیات اکتفا و نسبت به بخشی دیگر ، جزئیات را نیز ذکر کرده است . -5 شایستگی هاي پايه : مجموعه ای ترکیبی از صفات و توانمندی های فردی و جمعی ناظر به همه ی جنبه های هویت )عقلانی، عاطفی، ارادی و عملی ( و نیز تمام مولفه های جامعه بر اساس نظام معیار اسلامی است ،که متربیان برای دست یابی به مراتب حیات طیبه جهت درک موقعیت خود و دیگران و عمل فردی و جمعی برای بهبود مستمر آن،باید این گونه صفات و توانمندی ها را «کسب »کنند. -6 هويت : برآيند مجموعهاي از بينشها، باورها،گرايشها، اعمال و صفات آدمی است. از اينرو، نه تنها امري ثابت و از پيش تعيين شده نيست، بلكه حاصل تلاش و توفيق شخص و تا حدودي متأثر از شرايط اجتماعي است. انسان، موجودي است که می تواند با تكيه بر فطرت و استعدادهاي طبيعي خود و با استفاده از نيروي عقل و اختيار و ارادهي خويش، به معرفت دست يابد. معرفت ايجاد شده ميتواند زمينه ی میل و گرایش را در او فراهم سازد. بینش و گرایش درونی، زمینه باور )ایمان ( و تکوین اراده )تصمیم معطوف به عمل (را در وی فراهم می آورد و با عمل و تکرار آن، به تدریج هویتش شکل می گیرد. همین امور نیز، در هر گونه تحول هویت – پس از تکوین اولیه ی آن نقش آفرین است . -7 در اين سند واژه «معلم » و « مربي » مترادف هم بكار رفته است و به فردي اطلاق مي شود كه رسالت خطير تربيت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي بر عهده دارد. 9 سند -16 عدالت تربيتي در ابعاد كم ي،همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاو تهاي فردي، جنسيتي ، فرهنگي و جغرافيايي -17 جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و فناوری های ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری وکنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن -18 توجه توأمان به منافع و مصالح فردی و اجتماعی در چارچوب منافع و مصالح ملی -19 صیانت از وحدت ملي و انسجام اجتماعي با محوريت هويت مشترک اسلامي- ايراني -20 وطن دوستي و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی _ ایرانی و اهتمام به برپايي جامعه مهدوي -21 تقویت گرایش به زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان مشترک -22 استمرار فرهنگ اسلامي- ايراني از طریق ارزیابی آگاهانه آن وتعامل نقادانه با ساير فرهنگ ها بر اساس نظام معيار اسلامي -23 مسئولیت پذیری همه جانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت مورد نياز جامعه -24 روحيه كارآفريني ،كسب شايستگ يهاي عام حرف هاي و مهارتي و هنري زمينه ساز کار مولدّ -25 ارج نهادن به دستاورد هاي علم ي و تجربه های بشری در چارچوب نظام معيار اسلامي و بسترسازي برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان -26 نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي به عنوان عامل اثرگذار اجتماعي و مولد نیروی انسانی و سرمايه فرهنگي و معنوي جهت رشد و تعالي همه جانبه و پايدار و اعتلاي فرهنگ عمومي مبتنی بر نظام معیار اسلامی -27 مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربيت رسمي عمومي و محل کسب تجرب ههاي تربيتي -28 تقویت شأن حاکميتي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي در ابعاد سياست گذاري، برنامه ريزي، پشتيباني و نظارت و ارزیابی ضمن مشارکت پذيري و کاهش تصدي گري غیر ضرور در بعد اجرا با رعايت اصل عدالت -29 آینده پژوهی و پایش تحولات موثر بر تعلیم و تربیت رسمی عمومی به منظور ایفای نقش فعال در مواجهه با چالشهای پیش رو در عرصه های مختلف -30 جامعيت، يکپارچگي و توجه متوازن به ساح تهاي تعليم و تربيت 10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فصل دوم بيانيه ی مأموریت وزارت آموزش و پرورش مهمترين نهاد تعلیم و تربيت رسمي عمومی، متولي فرآیند تعلیم و تربيت درهمه ساح تهاي تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومي و تعالي بخش جامعه اسلامي 8 بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده ،نها دها وسازمانهاي دولتي و غير دولتي است. اين نهاد ماموريت دارد با تاکيد بر شايستگي هاي پايه، زمينه دستيابي دانش آموزان در سنين لازم التعليم 9 طي 12 پايه )چهار دوره تحصيلي سه ساله( تحصيلي به مراتبی از حيات طيبه 10 در __________ابعاد فردي، خانوادگی، اجتماعي و جهانی را بصورت نظام مند، همگاني، عادلانه و الزامي در ساختاري کارآمد و اثر بخش فراهم سازد. انجام این مهم نقش زیر ساختی در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی خواهد داشت -8 جامعه اسلامي در نگرش اسلامی ، اجتماعی است که بر روی نمودن به خدا در حالت تسلیم ورضا استوار می شود نه برروابط نژادی ،خویشاوندی یا قبیله ای ویا روابط انتفاعی وستمگرانه یا روابط قراردادی-که رو کیرد استخدامی داشته ومتکی بر منفعت های یک طرف یا دو طرف قرارداد می باشند ».در جامعه اسلامی که مظهر تحقق بعد اجتماعی حیات طیبه به شمار می آید، «پیوندها خشونت آمیز)ناشی از ترس وتهدید وارعاب( یا انتفاعی )ناشی از سودگرایی واستثمار یا استخدام دیگران( نیست بلکه ارتباط میان اعضای جامعه به ارزش های انسانی واخلاقی، معرفت، محبت واطاعت از خدا ) پیروی آگاهانه واختیاری از نظام معیار دینی( معطوف است. در چنین جامعه ای روابط ظالمانه وتعصبات نژادپرستانه طرد می شود و برتوحید به عنوان اساس تکوین وگسترش روابط اجتماعی تاکید می گردد. -9 سن تعلیم و تربیت رسمی 5سالگی است اما سن افراد لازم التعلیم )لازم التربيه( طبق قانون مشخص م يشود. -10 وضع مطلوب زندگي بشر در همهي ابعاد و مراتب، بر اساس نظام معيار اسلامی) مباني و ارزشهاي مقبول دين الهي( است كه تحقق آن باعث دستيابي به غايت زندگي يعني قربالي الله خواهد شد. اينگونه زندگاني مستلزم ارتباط آگاهانه و اختياري با حقيقت هستي و تشديد رابطهي با او در همه شئون فردي و اجتماعي زندگي است كه بايد بر اساس انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانهي نظام معيار مناسب با دينِ اسلام باشد. بنابراين، يكي از مشخصات اصلي حيات طيبه، تكيه بر ارزش غايي زندگي  قرب الي الله  و نظام معيار متناسب با آن يعني مباني و ارزشهاي مقبولِ دينِ اسلام است. زيرا با توجه به لزوم پذيرش ربوبيت خداوند متعال، به عنوان يگانه رب حقيقي جهان و انسان، اين نظام معيار، جهت اساسي نحوهي تحقق حيات طيبه را در همه مراتب و ابعاد آن مشخص مينمايد. لذا، انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانهي نظام معيارربوبي و انطباق همهي ابعاد زندگي با اين نظام)تقوا(، وجه تمايز اساسي حيات طيبه از زندگي غيرديني )= سكولار( رايج محسوب ميشود.كه نقطة اوج و حقيقت آن در جامعه جهاني مهدوي محقق مي گردد. 11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فصل سوم چشم انداز 11 نظام تعلیم و تربيت رسم ي عمومي در افق 1404 ، با اتکاء به قدرت لایزال الهی، مبتني بر نظام معيار اسلامي، فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني و قوام بخش آن ها و زمينه ساز جامعه جهاني عدل مهدوي و برخوردار از توانمندي هاي تربيتي ممتاز در تراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و داراي تعامل سازنده و موثر با نظام هاي تعلیم و تربيتي در سطح جهان، توانمند در زمينه سازي براي شکوفايي فطرت و استعدادها و شکل گيري هويت يکپارچه اسلامي،انقلابي - ايراني دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد، اثر بخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکت جو،برخوردار از مربیان ومديران مومن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی عامل به عمل صالح، تعالی جو و تحول آفرین، انقلابي ، آينده نگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حق شناس   -11 چشم انداز معرف وضع مطلوب دست یافتنی است که با الهام از وضعیت آرمانی انعکاس یافته در رهنامه تعلیم و تربيت رسمي عموم يو تحت تاثیر چال شها ترسیم شده است. استنادات این چشم انداز موید فرایندی است که به این تصویر از وضع مطلوب دست یافتنی معنا می بخشد. بنا برنظام نامۀ تدوین سند جامع تحول و نوسازی نظام آموزشی)مصوب جلسه 64 مورخ 1/ 4/ 89 شوراي تخصصي تحول و نوسازي نظام آموزشي كشور ( چشم انداز اینگونه تعریف می شود: چشم انداز نظام آموزشي اعلاميه جهت گيري نظام آموزشي و بيانگر هويت و آرمان آن است كه تصويري از مقاصد آينده نظام آموزشي كشور در افق 1404 را ترسيم مي كند. اين چشم انداز بر اساس اسناد بالادستي: قانون اساسي ، سياست هاي كلي نظام، سند چشم انداز بيست ساله و فلسفه تعلیم و تربيت در جمهوري اسلامي ايران، در افق 1404 ترسيم مي شود . 12 سند برپايه ي اين چشم انداز، مدرسه جلوه اي است از تحقق مراتب حيات طيبه، کانون عرضه ي خدمات و فرصت هاي تعلیم و تربيتي، زمينه ساز درک و اصلاح موقعيت توسط دانش آموزان و تکوين وتعالي پيوسته ي هويت آنان بر اساس نظام معيار اسلامي، در چارچوب فلسفه و رهنامه ي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي جمهوری اسلامی ایران که داراي ويژگي هاي زير است : • تجلي بخش فرهنگ غني اسلامي، انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران « به ويژه تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، كرامت نفس، امانتداری، خودباوری، كارآمدي، كارآفريني، پرهيز از اسراف و وابستگي به دنيا، همدلي، احترام، اعتماد، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوري، استكبارستيزي، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزشهاي انقلاب اسلامي » • نقطة اتکاي دولت و ملت در رشد، تعالي و پیشرفت كشور و کانون تربیت محله • برخوردار ازقدرت تصميم گيري و برنامه ريزي در حوزه هاي عملياتي در چارچوب سياست هاي محلي، منطق هاي و ملي • نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی ، مسئولانه و اختياري فرآیند زندگي فردي، خانوادگی و اجتماعي دانش آموزان بر اساس نظام معیار اسلامی • داراي ظرفيت پذيرش تفاو تهاي فردي ، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاس خگوئی به نيا زها، علائق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح وچارچوب نظام معیار اسلامی • یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالي مستمر فرص تهاي تربيتي، تسهيلک‌ننده ي هدایت، یادگیری و تدارک بينند هي خودجوش ظرفيت هاي جديد در خدمت تعليم و تربیت • خود ارزياب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزيابي بيروني • تأمين كننده ي نيازهاي فردي و اجتماعي و محيط اخلاقي، علمي، امن، سالم، با نشاط، مهرورز و برخوردار از هويت جمعي • برخوردار از مربيان داراي فضائل اخلاقی و شايستگي های حرفه اي با هويت يکپارچه توحیدی بر اساس نظام معيار اسلامي • مبتني بر رويكرد مديريتي نقد پذير، مشارکت جو • متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهره مند از ظرفيت عوامل سهيم و موثر و مبتنی بر مشارکت ذي نفعان با تاکيد برمربيان، دانش آموزان و خانواده • برخوردار از بهرة فناوري آموزشي در سطح معيار؛ با توجه به طيف منابع و رسانه هاي يادگيري )شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات( 3-1 مدرسه در افق چشم انداز 1404 13 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش • داراي ظرفيت تصميم سازي براي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي • داراي تعامل اثر بخش با مساجد و ديگر نها دها، مراکز مذهبی و کانو نهاي محلي نظير فرهنگ سرا، کتابخان ههاي عمومي و برخوردار از ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان • داراي پيوند موثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقياس محلي، منطقه اي و ملي با حضور فعال درحیات اجتماعی 14 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فصل چهارم هدف های کلان -1 تربيت انساني موحد و مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولی تها و وظایف در برابر خدا، خود، ديگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل ، عدالت خواه وصلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست ، مهرورز ، جمع گرا و جهاني انديش، ولايت مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حكومت عدل جهاني، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا وتوانا ، پاكدامن و با حياء، انتخابگر و آزاد منش، متعلق به اخلاق اسلامی ، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط ،قانون مدار و نظم پذیرو آماده ي ورود به زندگي شايسته فردي، خانوادگي و اجتماعي بر اساس نظام معيار اسلامی -2 ارتقاي نقش نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي و خانواده در رشد وتعالي كشور، بسط و اعتلاي فرهنگ عمومي و زمينه سازي براي اقتدار و مرجعیت علمی و تکوين تمدن اسلامي- ايراني در راستاي تحقق جامعه جهاني عدل مهدوي با تأ یکد بر تعميق معرفت و بصيرت ديني و سياسي، التزام به ارزش هاي اخلاقي، وفاداري به نظام جمهوري اسلامي ايران، اعتقاد و التزام عملی به اصل ولايت مطلقه فقيه و مردم سالار يديني، تحکيم وحدت ملي، تقويت روحيه علمي، رعايت حقوق و مسئوليت هاي اجتماعي، ارتقاي آداب و آئين زندگي متعالي، بهداشتي و زيست محيطي -3 گسترش و تامين همه جانب هي عدالت آموزشي و تربيتي -4 برقراري نظام اثر بخش و كارآمد مديريت و مديريت منابع انساني بر اساس نظام معیار اسلامی -5 افزايش مشارکت و اثربخشی همگاني بويژه خانواده درتعالی نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي -6 بهسازي و تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی ، مالی و اداری و زيرساخ تهاي کالبدي -7 ارتقاي اثر بخشي و افزايش كارايي در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي -8 کسب موقعيت نخست تربيتي در منطقه و جهان اسلام و ارتقاي فزاينده جايگاه تعلیم و تربيتي ايران در سطح جهاني 15 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فصل پنجم راهبرد های کلان -1 استقرار نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي بر اساس مباني نظري و فلسفه تعلیم و تربيت اسلامي )تمام هدف هاي كلان( -2 نهادينه کردن نگاه يکپارچه به فرآیند تعلیم و تربيت با رويکرد تعالی بخشی در کليه مولفه هاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي )هد فهاي كلان 1، 2، 4، 5 و 6( -3 ابتناء فرايند طراحي، تدوين واجراي اسناد تحولي زير نظام ها )شامل برنامه درسي ملي، تربيت معلم و تامين منابع انساني، راهبري و مديريت، تامين و تخصيص منابع مالي، تامين فضا، تجهيزات و فن آوري-پژوهش و ارزشيابي( و برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت بر مباني نظري و فلسفه تعلیم و تربيت اسلامي و مفاد سند تحول راهبردي نظام تعلیم وتربيت رسمي عمومي)هد فهاي كلان 1، 2،3،4 ، 5،6 ( -4 توسعه ونهادينه کردن عدالت آموزشی و تربيتي درمناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تا یکد بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر یکفیت فرصت های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی )هدف كلان 3،4،5 ( -5 تقويت و نهادينه سازي مشاركت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی ،مدیریت شهری و روستايي و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي)هد فهاي كلان 5، 3،2 و 7( -6 گسترش و تعميق فرهنگ پژوهش و ارزشيابي، خلاقيت و نوآوري ،نظريه پردازي و مستند سازي تجربيات علمی - تربيتي بومي در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي)هد فهاي كلان 1،2 ، 4و 8( -7 بهره مندي هوشمندانه از فناور يهاي نوين در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي مبتني بر نظام معيار اسلامي)هد فهاي كلان 1،2،3 ، 5 و 7( -8 تعامل اثر بخش و فعال نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي با ساير نهادها و دستگاه هاي مرتبط به ويژه نهاد خانواده و رسانه با تاكيد بر كاهش مرزهاي تعلیم و تربيت رسمي و غير رسمي)هد فهاي كلان 7و 2،1،4 ( -9 استقرار نظام مديريت اثربخش، كارآمد، مسئولي تپذير و پاس خگ و و بستر سازي براي استقرار نظام كارآمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي)هد فهاي كلان 2، 4،6 و 7( 16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش -10 ارتقاي جايگاه نظام تعلیم و تربيت كشور به عنوان مهمترين نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمايه اجتماعی و اعمال سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی با توسعه مشارکت همگانی )هدف كلان 4،2 و 5( -11 ارتقاء معرفت و بصیرت دینی ، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و مشارکت برای ارتقاء معنوی خانواده )هد فهاي كلان 5 و 1،2،4 ( -12 بازنگري و بازسازي ساختارها و روي هها درنظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي )هدف هاي كلان 1، 2، 3 ، 5 ، 6 و 7( -13 توسعه مستمر شایستگ یها و توانمندیهای اعتقادی ، تربیتی ، علمی و حرفه ای فرهنگیان )هدف های كلان 7و 4،5،6 ( -14 توسعه ظرفی تها و توانمند یهای آموزشی و پرورشي برای حضور فعال و سازنده در صحن ههای بین المللی و منطقه ای در راستای تحقق اهداف و ماموری تهای مندرج در قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاس تهای کلی مقام معظم رهبری و برنام ههای پنج ساله ) هد فهای 2،8،7 ( -15 ارتقاي جايگاه علم و علم آموزي به عنوان عاملي مؤثر در دستيابي به حيات طيبه با تأكيد بر حيثيت كاشفيت و مطلوبيت علم )هد فهاي كلان 1،2،7 و 8( 17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فصل ششم هدف های عملیاتی و راهکارها هدف هاي عملياتي و راهكا رهاي ذيل آنها، لزوماً از تناظر يك به يك با هد فهاي كلان برخوردار نيستند. از اين رو، برخي هدف هاي عملياتي و نيز راهكار هاي ذيل يك هدف كلان، ممكن است با هدف هاي كلان ديگري نيز مرتبط باشند. با توجه به اين گونه ارتباط ها، هر راهكار، براي هدفي كه ذيل آن آمده است، جنبه اصلي و براي برخي هدف هاي ديگر جنبه مكمل دارد. به هنگام عملياتي كردن احكام اين سند، لازم است در تدوين برنامه هاي ميان مدت و كوتاه مدت اين گونه پيوستگ يها مورد توجه قرار گيرد 18 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش * دين اسلام را حق دانسته و آن را به عنوان نظام معيار مي شناسند و به آن باور دارند و آگاهانه و آزادانه و شجاعانه و فداكارانه براي تکوين و تعالي اخلاقي خود و دست يابي به مرتبه اي از حيات طيبه و استقرار حكومت عدل جهاني مهدوي از آن تبعيت مي نمايند و به رعايت احكام و مناسك دين و موازين اخلاقي مقيد هستند * از دان شهاي پايه و عمومي سازگار با نظام معيار اسلامي، هم چنين از توان تفكر، درک و کشف پديد هها و رويدادها به عنوان آيات الهي و تجلي فاعليت خداوند در خلقت و نيز، دانش، بينش و مهار تها و روحي هي مواجه ه ي علمي و خلاق با مسائل فردي و خانوادگي و اجتماعي برخوردارند. * با درك مفاهيم اجتماعي و سياسي و «احترام به قانون » و انديش هورزي در آن ها، شايستگي رويارويي مسئولانه و خردمندانه با تحولات اجتماعي و سياسي را كسب م يكنند و با رعايت وحدت و تفاهم ملي، در دفاع از عزت و اقتدار ملي م يكوشند و با روحيه ي مسئوليت پذيري و تعالي خواهي و برخوردار از مهار تهاي ارتباطي، در حيات خانوادگی و اجتماعي )در سطوح محلي تا جهاني( با رعايت اصول بر گرفته از نظام معيار اسلامي، مشارکت مؤثر دارند * با درك مفاهيم اقتصادي درچارچوب نظام معيار اسلامي از طريق کار و تلاش و روحيه ي انقلابي و جهادي، كارآفريني، قناعت و انضباط مالي، مصرف بهينه و دوري از اسراف و تبذير و با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليت هاي اقتصادي در مقياس خانوادگي، ملي و جهاني مشارکت مي نمايند * داراي حداقل يك مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند بگونه اي كه در صورت جدايي از نظام رسمي تعليم و تربيت در هر مرحله توانايي تأمين زندگي خود و ادارة خانواده را داشته باشند * با درك مفاهيم بهداشت فردي و اجتماعي و مسائل زيست بوم طبيعي و شهري به منزلة امانات الهي، شايستگي حفظ و ارتقاي سلامت فردي و بهداشت محيطي را كسب م يكنند و با ورزش و تفريحات سالم فردي و گروهي، به نيازهاي جسمي و رواني خود و جامع ه بر اساس اصول برگرفته از نظام معيار اسلامي، پاسخ م يدهند * با قدر شناسي و درک زيبا شناسانه ي آفرينش الهي و مصنوعات هنرمندانة بشري، درك مفاهيم فرهنگي و ميان فرهنگي و بهره گيري از قدرت تخيل، توانمندي هاي لازم در خلق آثار فرهنگي و هنري را به دست م يآورند و براي حفظ و تعالي ميراث فرهنگي، تمدني و هنري در سطح ملي و جهاني براساس نظام معيار اسلامي مي کوشند )هدف كلان 1و 4و 5و 2و 8( -1 پرورش تربيت يافتگاني که: 19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار 1/ 1- طراحي، تدوين و اجراي برنامه درسي ملي براساس اسناد تحول راهبردي و باز توليد برنامه هاي درسي موجود با تأكيد بر: الف( متناسب سازی حجم و محتوی کتب درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمند یها و ویژگی های دانش آموزان ب( حاکمیت رو کیرد فرهنگی- تربیتی در تولید محتوی و تقویت شایستگ یهای پایه ی دانش آموزان. ج( بهره مندی فزونتر از روش های فعال ،خلاق و تعالی بخش د( بهره گیری از تجهیزات و فناوری های نوین آموزشی و تربیتی در راستاي اهداف ه( توجه بیشتر به تفاوت های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان و تفاو تهای شهری و روستایی راهکار 2/ 1- تدوین برنام ههای عملیاتی لازم در راستای ترویج، تقویت مستمر و تحکيم فضایل اخلاقي در محي طهاي تربيتي با استفادها ز تمام ظرفی تهای آموزشی و تربیتی با تاكيد بر اولويت كرامت و عزت نفس و شجاعت، حياء و عفت، صداقت، مسئوليت پذيري و نظم در تمام دوره های تحصيلي راهکار 3/ 1- توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در دانش آموزان و توسع هي فرهنگ و سواد قرآني با اصلاح برنام هها و توانمند سازي معلمان در راستاي تقويت مهارت روخواني و روان خواني در دوره ابتدايي، آشنايي با مفاهيم کليدي قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآني در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی راهکار 4/ 1- ایجاد ساز و کارهای ترويج و نهادينه سازي فرهنگ ولایت مداری تولي وتبرّي، امربه معروف و نهي از منكر، روحیه جهادی و انتظار « زمينه سازي براي استقرار دولت عدل مهدوي )عج( » با تا یکد بر بهره گیری از ظرفیت حوز ههای علمیه و نقش الگویی معلمان و اصلاح رو شها راهكار 5/ 1- ارائه ي آموزش زبان خارجي در چارچوب بخش انتخابي )نيمه تجويزي( برنامه ي درسي، با رعايت اصل تثبيت و تقويت هويت اسلامي- ايراني راهكار 6/ 1- گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت هاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامه ريزي شدة آن در همة دور ههاي تحصيلي و براي همة دانش آموزان راهكار 7/ 1- ایجاد سازوکار برای تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیاء هویت افتخار آمیز اسلامی - ایرانی در دانش آموزان و معلمان با تا یکد بر آموزش و اجرای سرود ملی به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمام مدارس 20 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهكار 1/ 2 - بازنگری و اصلاح برنامه هاي درسي مبتني بر رويكرد فرهنگي- تربيتي و تقويت و توسعه جنبه هاي تربيتي واخلاقي آنها به منظور فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان بر اساس فرهنگ اسلامی- ایرانی راهكار 2/ 2 - تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری، انتخابگری درست و تعالی بخش مستمر دانش آموزان با استفاده از فرصت ايام ا...، برگزاري مراسم آگاهي بخش و نشاط انگيز در اعياد و وفيات، حضور فعال و مشاركت دانش آموزان در محافل، مجالس و اماكن مذهبي و تقويت انس با دعا و توسل راهكار 3/ 2- تقویت شایستگ یهای اعتقادی، اخلاقي و حرف هاي مدیران و معلمان و تحكيم نقش الگويي آنان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر ایشان در برنام ههای تربیتی و فعالی تهای پرورشی مدارس و واگذاري مسئوليت كلان تربيتي مدرسه به مديران مدارس راهكار 4/ 2 - تقويت ایمان، بصيرت ديني و باور به ارزش هاي انقلاب اسلامي و توانمند سازي مربیان و دانش آموزان براي وفاداري و حمايت آگاهانه از اين ارز شها و مواجهه هوشمندانه با توطئه هاي دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگا هها به ویژه حوز ههای علمیه و حضور فعال و سازمان یافته دانش آموزان و مدارس در برنام ههای سیاسی و اجتماعی و انقلابی راهكار 5/ 2- ايجاد ساز و كارهاي لازم براي تقويت آداب و سبك زندگي اسلامي – ايراني، در تمام ساح تهاي تعليم و تربيت به عنوان رويكرد حاكم در فرايند طراحي، تدوين و اجراي برنامه هاي درسي و آموزشي راهكار 6/ 2 - طبقه بندي و متناسب سازي مقولات و موضوعات تربيتي و اخلاقي با مراحل رشد و ويژگ يهاي دانش آموزان واهداف و نيازهاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و جامعه راهكار 7/ 2 - استانداردسازي و تدوين شاخص هاي كيفي براي ارزيابي فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي مدارس راهكار 8/ 2 - استفاده از ظرفيت برنامه هاي درسي، منابع آموزشي، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات، كتابخانه، فرصت اردوها و فعاليت هاي برون مدرسه به ويژه مساجد و كانون هاي مذهبي براي تقويت معرفت و باور به معارف الهي به ويژه اعتقاد به توحيد و معاد و ولايت و انتظار با رويكرد قرآني، روايي و عقلاني در دانش آموزان -2 تعميق تربيت و آداب اسلامي، تقویت اعتقاد و التزام به ارز شهاي انقلاب اسلامي ) 1و 2و 8( 21 سند ______________تحول بنیادین آموزش و پرورش راهكار 1/ 3- بازنگري و بازتوليد برنام هها و محتواي آموزشي و رو شهاي تربيتي براي دروني سازي و تعمیق و ترويج فرهنگ حيا، عفاف و حجاب راهكار 2/ 3- اتخاذ تدابير مناسب جهت جذب، تربيت و بكارگيري نيروي انساني شايسته و متعهد و عامل به رعايت حيا، عفاف و پوشش مناسب در كلية مراكز اداري و آموزشي راهكار 3/ 3- جلب مشاركت سازنده و اثربخش خانواد هها در حفظ، تعميق و اشاعه حيا ، عفاف ، و پوشش دانش آموزان راهكار 4/ 3- ايجاد ساز و كارهاي لازم براي هماهنگي رسان هها و توليد كنندگان كتب و مواد آموزشي، لوازم التحرير و تجهيزات آموزشي و تربيتي در جهت ترويج فرهنگ حيا، عفاف و حجاب مناسب در دانش آموزان راهكار 5/ 3- طراحي و ارائة الگو ي لباس و پوشش مناسب، متنوع، زيبا و آراسته مبتني بر فرهنگ اسلامي – ايراني براي مربيان و دانش آموزان پسر و دختر در راستاي تقويت هويت اسلامي – ايراني راهكار 6/ 3- برنامه ريزي به منظور اقناع فكري دانش آموزان براي پذيرش قلبي و دروني حيا ، عفاف ، حجاب و عمل به آن با تبيين ديدگاه اسلام راهكار 7/ 3- ارائه خدمات مشاوره ای – تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان راهکار 1/ 4- آموزش و ارتقاء مديريت خانواده در استفادة مناسب از ابزار رسانه در محيط خانواده همسو با اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي عمومی راهکار 2/ 4- تدوين اصول راهنما و پودما نهاي آموزشي براي تبيين نقش مدرسه، رسان هها و خانواده در تأمين پيش نيازهاي ورود کودک به مدرسه و ايجاد سازوکارهاي لازم براي هماهنگي و همسويي آنها با هم و با اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي راهکار 3/ 4- تدوين برنامة جامع مشاركت خانواده و نهادهاي تربيتي و آموزشي براي تقويت فرهنگ تربيتي خانواده ها و تحقق شايستگي هاي پايه دانش آموزان راهکار 4/ 4- افزایش میزان مشارکت خانواد هها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دوره های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواد ههای آسیب پذیر و آسیب زا برای همسو سازی اهداف و روش های تربیتی خانواده و مدرسه -3 ترويج و تعميق فرهنگ حيا، عفاف وحجاب متناسب با قابلي تها و ظرفي تهاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي) 1 و 2( -4 تقويت بنيان خانواده و کمک به افزايش سطح تواناي يها و مهارتهاي خانواده در ايفاي نقش تربيتي متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی ) 2و 5( . 22 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار 5/ 4- اضافه نمودن درس مدیریت و سلوك مناسب خانواده به جدول برنامه ی درسی دوره متوسطه در تمامی رشته ها و برای تمام دانش آموزان راهكار 6/ 4- تهيه و تدوين محتواي آموزشي براي دانش آموزان جهت آشنايي با ويژگي ها، نيازها و وظايف خانواده در چارچوب ارزش ها و معيارهاي اسلامي راهكار 1/ 5- تعميم دورة پيش دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند حتي الامكان با مشارکت بخش غيردولتي با تاکيد بر آموز شهاي قرآني و تربيت بدني و اجتماعي راهكار 2/ 5- برنامه ريزي و تمهيد مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب در تمام مناطق كشور راهكار 3/ 5- توانمند سازي دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه ي شهرها، عشاير کوچ نشين و هم چنين مناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تاكيد بر ايجاد فرص تهاي آموزشي متنوع و با كيفيت راهكار 4/ 5- اولويت بخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيروي انساني کارآمد، تدوين برنامه براي رشد، توانمندسازي و مهارت آموزي، ادامه تحصيل و حمايت مادي و معنوي دانش آموزان مناطق محروم و مرزي راهکار 5/ 5- اختصاص حداقل 10 درصد و حداكثر 20 درصد از برنامه هاي آموزشي به معرفي حرفه ها، هنرها ،جغرافيا ، آيين و رسوم و نیازها و شرايط اقليمي وجغرافيايي استانها به ويژه مناطق روستايي وعشايري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي – ايراني دانش آموزان در چارچوب ايجاد كارآمدي و تقويت هويت ملي راهكار 6/ 5- طراحي و تدوين برنامة آموزشي متناسب با نيازها و نقش هاي دختران وپسران راهكار 7/ 5- طراحي و تدوين برنامه تعليم وتربيت انعطاف پذير، متناسب با ويژگي هاي شخصيتي و محيطي استعدادهاي گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفائی استعدادهاي خاص و افزایش كارآمدي و مفيد بودن آنها راهكار 8/ 5- ساماندهي و بكارگيري بهينه و اثربخش منابع انساني و توزيع عادلانة آن در سراسر كشور -5 تأمين و بسط عدالت دربرخورداري از فرص تهاي تعليم وتربيت با کيفيت مناسب باتوجه به تفاو تها و و يژگ يهاي دختران وپسران و مناطق مختلف كشور ) 3و 5و 7( 23 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهكار 1/ 6- ایجاد، توسعه و غني سازي واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه ) از قبیل کتابخانه، آزمايشگاه و كارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات( راهكار 2/ 6- تقويت و توسعه ي تعاملات نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي با جامعه و ساير دستگاه ها و نهادها از طريق گسترش ساختار تلفيقي و مسئله محور در ضمن طراحي و اجراي برنامه هاي درسي راهكار 3/ 6- ايجاد موزه و نمايشگاه علم و فناوري در هر يک از شهرستان ها تا پايان برنامه ششم توسعه کشور، به منظور فراهم آوردن زمينة مشاهده و تجربه فزون تر دانش آموزان و عيني تر كردن محتواي آموزشي كتب درسي راهكار 4/ 6- ساماندهي و مدیریت بر فعالیت های موسسات و آموزشگاه هاي آزاد وابسته به وزارت آموزش و پرورش، بازنگري و بازتولید محتوای برنامه های آموزشی آنها همسو با اهداف و برنامه های تحولي آموزش و پرورش و نظارت و ارزیابی مستمر بر عملکرد آنها و هماهنگي و همكاري با دستگاه هاي ذ يربط براي ايجاد همسويي ساير آموزشگا ههاي آزاد با اهداف برنام ههاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي راهكار 5/ 6- تنظيم و اجراي برنامة جامع کارآفرینی و مهارت آموزی براي تمام دور ههاي تحصيلي به ويژه دانش آموزان دورة متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي راهكار 6/ 6- ايجاد شبكه اي از محي طهاي يادگيري مانند پژوهش سراها، اردوگاه ها، خانه هاي فرهنگ، کتابخانه هاي عمومي، نمايشگا هها و موز ههاي تخصصي علوم و فناوري، مراکز کارآفريني، ورزشگاه ها و ساير مراکز مشابه و برقراري تعامل اثربخش مدارس با اين محيط ها، با رعايت اصل غني سازي محيط مدرسه با همكاري ساير دستگاه ها راهکار 1/ 7– فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي نقش آفريني مدرسه به عنوان كانون كسب تجربيات تربيتي محله وجلوه اي از جامعه اسلامي و حيات طيبه با تفويض اختيار و مسئوليت به آن و استانداردسازي تمام مولف هها و عوامل درون مدرس هاي راهکار 2/ 7- نهادينه سازي و تقويت همكاري مدرسه با مراكز فرهنگي و علمي محله به ويژه مسجد وكانون هاي مذهبي و حوزه هاي علميه و مشارکت فعال مديران، معلمان و دانش آموزان در برنامه هاي مرتبط محله و نيز حضور نظا ممند و اثر بخش روحانيون توانمند و مبلغان مذهبي با تجربه در مدرسه -6 تنوع بخشي به محي طهاي يادگيري در فرايند تعليم و تربيت رسمي عمومي) 1و 3و 8( -7 افزايش نقش مدرسه به عنوان يكي از کانو نهاي پيشرفت محلي، به ويژه در ابعاد فرهنگي - اجتماعي ) 2و 1و 5و 7( 24 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهكار 3/ 7- برقراري ارتباط سازمان يافته مراكز علمي- پژوهشي با نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي در سطح ملي و منطق هاي و بهره مندي از پشتيباني علمي و تخصصي حوزه هاي علميه و موسسات آموزش عالي و مراكز آموزش فني و حرفه اي به ويژه دانشكد ههاي علوم قرآني، علوم تربيتي و روانشناسي در مدارس راهكار 1/ 8- اصلاح، ارتقاء و تغيير نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگير و نيروي اثرگذار اجتماعي در خدمت اهداف رشد و تعالي كشور به ويژه اهداف فرهنگي و اجتماعي راهکار 2/ 8- ايجا

ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 1 دی 1390برچسب:سند تحول بنیادین, توسط سیدحسین